Acceptácia

« Späť do slovníka
Alternatívne označenie:
prijatie, súhlas, akcept, acceptácia

Akceptácia (alebo prijatie) je súhlasný prejav vôle s návrhom na uzavretie zmluvy (napríklad prijatie objednávky alebo akceptácia zmenky), čím dochádza k vzniku právneho záväzku.

Analógia:
Predstavte si, že pošlete kamarátovi SMS: „Kúpiš moju starú kosačku za 50 €?“ Ak kamarát odpíše „Áno, beriem ju za 50 €“, práve urobil akceptáciu vášho návrhu a uzavreli ste kúpnu zmluvu.

Detailné vysvetlenie: Čo je Akceptácia?

Akceptácia je kľúčovým krokom pri vzniku zmluvy. Aby bola platná, musí byť bezpodmienečná (súhlasiť s celým návrhom) a musí byť doručená druhej strane (navrhovateľovi) v stanovenej lehote. Môže byť urobená písomne, ústne, alebo aj konkludentne (napr. zaplatením faktúry, čím akceptujete dodanie tovaru). Špecifickým prípadom je akceptácia zmenky, kde sa dlžník (zmenkovník) podpisom zaviaže, že zmenku v deň splatnosti zaplatí.

Prečo je to pre vás (ako podnikateľa) dôležité?

Pochopenie momentu akceptácie je kľúčové pre váš biznis. Ak vám klient akceptuje cenovú ponuku, vzniká vám záväzok dodať tovar/službu a klientovi záväzok zaplatiť. Ak vy akceptujete objednávku od dodávateľa, zaväzujete sa tovar prevziať a uhradiť. Správne zdokumentovaná akceptácia (napr. e-mailom, podpisom) je vaša právna istota v prípade sporu.

Najčastejšia chyba / Riziko:

Najčastejšou chybou je tzv. „čiastočná akceptácia“ alebo akceptácia s výhradou (napr. „Súhlasím s ponukou, ale chcem 3% zľavu“). Toto nie je akceptácia, ale nový návrh! Pôvodná ponuka tým zaniká a teraz je na druhej strane, či váš nový návrh (s 3% zľavou) akceptuje.

Tip od Účtovníctvoprekaždéh​o.sk:

„Vždy trvajte na písomnom potvrdení (akceptácii) cenových ponúk a objednávok, ideálne e-mailom. V účtovníctve je to základný kameň pre vystavenie faktúry alebo zaúčtovanie záväzku. Akceptovaná objednávka je doklad, ktorý obháji váš nárok na platbu.“

Často kladené otázky (FAQ)

Čo sa stane, ak akceptujem ponuku po termíne?

Oneskorená akceptácia sa vo všeobecnosti považuje za nový návrh, ktorý musí pôvodný navrhovateľ opätovne potvrdiť.

Je mlčanie akceptácia?

Vo väčšine prípadov nie. V obchodnom práve platí zásada, že „kto mlčí, nevyjadruje súhlas“. Výnimky musia byť vopred jasne dohodnuté v zmluve.

Čo je akceptačný protokol?

Je to dokument (často pri odovzdávaní diela, napr. webstránky alebo stavby), kde objednávateľ podpisom potvrdzuje (akceptuje), že dielo bolo dodané podľa zmluvy a preberá ho.

Čo je akceptácia zmenky?

Je to úkon, ktorým sa zmenkovník (dlžník) podpisom na zmenku zaviaže, že ju v deň splatnosti uhradí. Tým sa stáva hlavným dlžníkom.

Môžem akceptáciu odvolať?

Odvolať ju môžete len vtedy, ak vaše odvolanie príde navrhovateľovi najneskôr v rovnakom čase ako samotná akceptácia. Akonáhle je zmluva platne uzavretá (akceptácia doručená), možno ju už len vypovedať alebo od nej odstúpiť podľa podmienok zmluvy alebo zákona.

Hľadáte partnera, ktorý vám dáva zmysel?

Nerozumiete svojim číslam? V Účtovníctvo pre každého veríme, že našou prácou nie je len posielať doklady na úrady, ale premeniť vaše dáta na jasné a zrozumiteľné reporty.

Sme partneri, ktorí za vás sledujú termíny, hľadajú legálne cesty k optimalizácii a chránia vás pred pokutami.

« Späť do slovníka